Of je nou net meeloopt, of al een GroenLinks veteraan bent - we hebben je hard nodig in het campagneteam. Op 18 maart 2026 gaan we weer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen en daar willen we natuurlijk zorgen dat GroenLinks weer de grootste wordt! 

Dat betekent dat we nu op zoek zijn naar enthousiaste GroenLinksers die zich het aankomend jaar willen inzetten om deze campagne in goede banen te leiden. Je kan campagne-acties organiseren, kandidaten goed betrekken of juist andere GroenLinksers of sympathisanten motiveren. Er komt veel bij kijken, maar je hebt ook nog een jaar de tijd. In het begin gaat het om voorbereiden en plannen maken de laatste maand(en) vooral die goed uitvoeren. 

Daarnaast gaan we natuurlijk intensief optrekken met de PvdA. Dit zijn de laatste verkiezingen dat we apart meedoen, en dus willen we nog één keer knallen, ieder vanuit onze eigen kracht en ons eigen verhaal. Maar we trekken samen op in de campagne waar kan, zoals dat door de ALV besloten is. Hoe dit precies vorm moet krijgen is dan ook een belangrijke uitdaging voor het campagneteam.

Hoe veel tijd kost het me?

Het hangt er een beetje van af hoe je het zelf inricht. Denk in het begin aan een keer in de twee weken vergaderen. De laatste paar weken vraagt het wel meer van je, dan zijn er meerdere campagneactiviteiten per week. En de laatste week zelf meerdere activiteiten per dag! Uiteindelijk is het aan jullie als campagneteam om dit goed te verdelen.  

Globaal is de planning dat tot en met de zomervakantie de opbouwfase is. Kennismaken, het campagneplan uitschrijven en uitwerken, afstemmen met de voorzitter en fractievoorzitter, campagne structuren opzetten, etc. Na de zomervakantie begint de campagne. Dan gaan we bijvoorbeeld al elke twee weken langs de deuren. In deze fase is het belangrijk om zo veel mogelijk nieuwe mensen te organiseren en mobiliseren en te binden aan de campagne. Na de herfstvakantie zal de campagne intensiveren, in januari nog een keer en de heetste fase van de campagne is vanaf maart. 

Daarnaast hoeven jullie het niet allemaal zelf te doen en bedenken als campagneteam. Er zijn regelmatig (online) bijeenkomsten met campagneteams uit andere afdelingen en het landelijk bureau. Ook de huidige fractie ondersteunt jullie, bijvoorbeeld met inhoudelijke kennis over mogelijke campagnethema’s. Het bestuur van de afdeling kan jullie ook helpen, zowel met de inhoud als meedenken over het organiseren en communiceren.

Wat kan je allemaal doen in het campagneteam?

Er zijn verschillende functies in een campagneteam, en jullie hebben straks als team ook nog ruimte om daar zelf keuzes in te maken. Sommige functies zijn ook te combineren of juist op te splitsen! Naast je specifieke functie taken draai je natuurlijk mee met activiteiten en ben je zelf actief betrokken bij de campagne. We zoeken in elk geval ongeveer deze mensen:

  • Campagneleider: Jij stuurt het campagneteam aan en bent (samen met anderen) verantwoordelijk voor de strategische lijn. Je stemt daarvoor veel af met de lijsttrekker, afdelingsvoorzitter en landelijk bureau. Je bent verantwoordelijk voor de planning, maar kan daarin ook taken delegeren. Je bewaart het overzicht en zorgt dat je op de hoogte bent van waar de rest van het team mee bezig is. Tijdens deze campagne is het extra belangrijk om goed af te kunnen stemmen met de PvdA, waar we actief mee gaan samenwerken.
  • Secretaris en Digitale Media Manager Communicatie, communicatie, communicatie! Je bent verantwoordelijk voor de communicatie binnen de campagne, met de leden en de kiezers. Daarnaast ben je ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de administratie en notulen van het team zelf. Je zorgt ervoor dat vrijwilligers goed op de hoogte zijn van wat er allemaal te doen valt én je zorgt dat we (online) goed en positief zichtbaar zijn.
  • PenningmeesterJe zorgt voor een begroting en een afrekening - en dat daartussen verantwoordelijk met het geld omgegaan wordt. Wat betreft geld ben jij precies. Ook ben jij verantwoordelijk voor het fundraisen tijdens de campagne. GroenLinksers dragen graag financieel bij, maar daar moet je ze soms aan herinneren ;).
  • Debatten/kandidatencoördinator: Jij zorgt dat de kandidaten actief betrokken zijn bij de campagne en zichtbaar zijn voor inwoners en andere vrijwilligers. Daarnaast hou je bij welke debatten er zijn en wie er namens GroenLinks het woord gaat voeren. Hierbij kan je natuurlijk afstemmen met zittende raadsleden en de lijsttrekker.
  • Vrijwilligerscoördinator: Tijdens een campagne melden zich vaak veel nieuwe mensen die willen helpen. Jij zorgt dat ze terechtkomen op een plek waar ze verschil kunnen maken en die ze zelf leuk vinden. Je weet goed mensen aan elkaar te koppelen en hebt sterke sociale voelsprieten.
  • Evenementencoördinator: Je stuurt het evenemententeam van deze campagne aan. Je denkt mee over leuke en nuttige evenementen die de campagne extra energie geven, en zorgt dat die gepland en geregeld worden. Evenementen zijn erg belangrijk om mensen te motiveren, en ook voor het fundraisen. Denk hierbij aan de campagne kick-off en de uitslagenavond, of thema-inhoudelijke evenementen voor de campagne.
  • Huis-aan-Huiscoördinator: De basis van onze campagne is huis-aan-huizen. Dat begint met één keer per week in de aanloop naar de verkiezingen, maar reken er maar op dat we de laatste week (bijna) altijd in de wijk te vinden zijn. Jij bent verantwoordelijk voor het plannen van deze momenten, het maken van routes en het afstemmen met Team Thuishonk voor de lunch. Je kan dit zelf doen, maar ook gebruik maken van ervaren huis-aan-huizers op de dag zelf.
  • Outreach-coordinator: Er zijn veel verschillende groepen in de gemeente Groningen, voor wie GroenLinks een aantrekkelijke keuze is. Daarom zorgen we dat we deze groep aanspreken op een manier die voor hen aantrekkelijk is. Voor jongeren en studenten werk je daarmee actief samen met DWARS, de GroenLinkse jongerenorganisatie. Je hebt dus sociale voelsprieten en een goed aanpassingsvermogen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen mogen internationals ook stemmen, hier heb je specifiek aandacht voor. 

Weet je nou niet welke functie eventueel bij jou past? Dat is heel logisch! Of zie jij jezelf al helemaal binnen één (of meerdere) van deze rollen? Neem contact op met Stijn Duursma en/of Elte Hillekens, of mail naar campagne@groenlinksgroningen.nl, dan hebben we het erover.