De lokale GroenLinks-leiders vragen om duidelijkheid, nadat Rutte donderdagmiddag vage antwoorden gaf op vragen over het opvangen van Oekraïense vluchtelingen in Nederland. Wat de GroenLinks-leiders betreft moet Nederland alles binnen zijn macht doen om Oekraïners snel en fatsoenlijk op te vangen. Daarbij zijn ze bereid zelf het voortouw te nemen.

“Duizenden Oekraïners moeten hun huis ontvluchten voor iets verschrikkelijks: een oorlog in hun thuisland. Als Nederland kunnen en moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en er voor hen zijn. Het is een politieke keuze of we Oekraïense vluchtelingen wel of niet opvangen, geen praktische. We zijn namelijk lokaal prima in staat om de handen uit de mouwen te steken en vluchtelingen uit Oekraïne op te vangen”, aldus Mirjam Wijnja.

Gemeenten kunnen nu al voorbereidingen treffen om de vluchtelingen op te vangen. Zo kunnen steden vanaf vandaag op zoek gaan naar locaties en kunnen zij hun bewoners de mogelijkheid bieden om allemaal op hun eigen manier bij te dragen.

“ Dit is niet alleen een Oekraïens probleem, maar iets van ons allemaal. Wij zien een gigantische betrokkenheid in de samenleving en een behoefte om te helpen: het draagvlak is er. ”
Mirjam Wijnja Fractievoorzitter

Door deze oproep willen de lokale GroenLinks-leiders druk uitoefenen op Rutte om snel in actie te komen. Zij  willen voorkomen dat er net als in voorgaande crises te lang wordt gewacht en Nederland zich weer onnodig door de realiteit laat overvallen. “We weten wat er speelt. We weten wat we kunnen doen. Laten we voorkomen dat we dezelfde fouten maken als in het verleden en nu tot actie overgaan”, aldus Mirjam.