De bereikbaarheid van de wijken tussen Bedumerweg en Damsterdiep – de Korrewegwijk en de Oosterpark – en die van het UMCG kwam de laatste jaren meer en meer onder druk te staan. Om dit probleem het hoofd te bieden heeft de gemeenteraad besloten tot een studie naar een auto-ontsluiting van het gebied via de Oosterhamrikzone. Tegelijkertijd krijgt de Korreweg nog slechts een functie voor bestemmingsverkeer en is het voornemen om de weg in te richten als fietsstraat.
Een grote invloed op de ontwikkelingen in dit deel van de stad heeft de vervanging van de Gerrit Krolbrug. Het Rijk betaalt deze dure vernieuwing in het kader van het upgraden van de vaarweg Lemmer – Delfzijl. De nieuwe brug wordt geschikt voor alle soorten verkeer en dat had GroenLinks graag anders gezien. Als de brug zou worden aangelegd als fietsbrug zou er zoveel geld overschieten dat een fietsverbinding langs het Oosterhamriktracé gemakkelijk van het resterende geld betaald had kunnen worden. Maar daar wilde het Rijk niets van weten.
In dit krachtenveld heeft GroenLinks de keuze gemaakt om in te stemmen met een verdere studie naar een autoverbinding via de Oosterhamrikzone, maar hieraan gekoppeld dat er serieus werk wordt gemaakt van een autovrije Gerrit Krolbrug. Een motie van die strekking werd door de gemeenteraad met ruime meerderheid aangenomen. Een vraag wordt dan straks wel wat te doen met de vrijkomende ruimte op de brug. Fractievoorzitter Benni Leemhuis: “Misschien zou je er wel een ecoduct van kunnen maken.”