Het was maar een korte vergadering, de raadsvergadering van april. Maar met gebrek aan belangrijke agendapunten had dat niet te maken, wel met gebrek aan meningsverschillen. 

Zo werd zonder enige discussie de nieuwe fietsstrategie vastgesteld. In die strategie ontbreekt het niet aan ambitie, de nota leest bijna als het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Een greep uit de maatregelen:  

  • Voortaan zal bij elk ruimtelijk plan een Fiets Effect Analyse worden gemaakt.
  • De stallingsproblematiek wordt serieus aangepakt in zowel de binnenstad als de wijken.
  • Er komt meer ruimte voor de fiets op de Diepenring.
  • De Korreweg zal heringericht worden als fietsstraat.

Met de fietsstrategie was voor GroenLinks de koek nog niet op, want ook de discussienota ‘Op weg naar een afvalloze stad’ stond op de agenda. Hierin wordt het streven uitgesproken om te komen tot een circulaire economie, waarin alle afval wordt hergebruikt en nieuwe grondstoffen maar beperkt worden gebruikt. Een mogelijk middel hierbij is Diftar, het systeem waarbij men betaalt naar rato van de hoeveelheid afval.