Op woensdag 25 juni hield de gemeenteraad zijn finale debat over de vernieuwing van de Zuidelijke Ringweg. De grote lijnen van het plan stonden al wel vast, het ging nu over de laatste aanpassingen. Meest omstreden punt bleek de aansluiting van de Verlengde Hereweg op de A7. Moest deze vorm krijgen door middel van een parallelweg tussen Verlengde Hereweg en Julianaplein of via op- en afritten, bekend geworden als de Kamminga-variant naar de bedenker Arthur Kamminga. De raad besloot uiteindelijk te kiezen voor de parallelweg, omdat de nadelen van de Kamminga-variant als groter werden beoordeeld dan de voordelen. >>
Voor GroenLinks leidde het debat tot een aantal mooie successen. Er komen meetpalen langs de ring om de luchtvervuiling te meten. Deze palen worden betaald door de provincie. Zij vormen een instrument om het Rijk te dwingen tot aanvullende maatregelen als mocht blijken dat de vervuiling groter is dan de modellen voorspellen. Om de geluidhinder te beperken besloot de raad het college de opdracht te geven om in het overleg met de andere partners te pleiten voor een maximum snelheid van 80 km/u tussen de Roderwolderdijk en het Vrijheidsplein. Ook gaat het college onderzoek doen naar het geluidwerend effect van zogeheten diffractiestroken langs het tracé. Tenslotte is de Esperantofietstunnel binnen het project opgewaardeerd tot een eis bij de aanbesteding.
Lees ook: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/zuidelijke-ring-geen-oprit-hereweg-11369313.html