Er moet beter zicht komen op de daadwerkelijke effecten op de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting nadat de ombouw van de Zuidelijke Ringweg is voltooid. Dat stelt de GroenLinks-fractie in de Groninger gemeenteraad. Bij het voorspellen van de effecten van de ombouw van de Zuidelijke Ringweg maakt men gebruik van modellen om bijvoorbeeld de gevolgen voor de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting te bepalen. Bij de A13 bij Overschie bleek vorig jaar echter dat de geluidsoverlast en de luchtvervuiling veel groter was dan op basis van de gebruikte modellen was verwacht.

'Ik ben er niet gerust op dat de gebruikte modellen voldoende voorspellende waarde hebben. Ik wil meer zekerheid hebben over de werkelijke gevolgen voor de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting,' zegt raadslid Benni Leemhuis. 'Een goede luchtkwaliteit is voor mij belangrijker dan een hogere snelheid op de Zuidelijke Ringweg.'

Esperantotunnel

De GroenLinks-fractie in de gemeenteraad stelde al eerder raadsvragen over dit onderwerp, maar in de antwoorden werd onvoldoende ingegaan op het probleem van de betrouwbaarheid van de modellen. Daarom zijn de antwoorden op de raadsvragen geagendeerd voor de raadscommissie beheer en verkeer van woensdag 12 februari. De fractie stelt daarbij nogmaals het belang van de fietsers- en voetgangerstunnel bij de Esperantoweg aan de orde.