Op de dag van de val van het college is in politiek Groningen veel beweerd over de (on)betaalbaarheid van de tram. Aanleg van de tram zou leiden tot tekorten, bezuinigingen, lastenverzwaringen en te lage reserves. Die beweringen konden toen niet worden gecontroleerd. De raad beschikte immers nog niet over de conceptbegroting. Een aangenomen motie van PvdA, ChristenUnie en GroenLinks heeft ervoor gezorgd dat die conceptbegroting alsnog openbaar is gemaakt.
Bij dit bericht publiceren we twee bijlagen, die zicht geven op die conceptbegroting:
1. Collegevoorstel ontwerpbegroting 2013 (24/9/2012).
In het stuk staan onder andere wijzigingen ten opzichte van eerdere versies beschreven en is het financieel meerjarenbeeld opgenomen.
2. Bijlage voorgestelde dekkingsmiddelen.
Hier ziet u een cijfermatige vergelijking tussen de conceptbegroting van 24/9 (links) en een alternatief waarin tramgelden worden gereserveerd voor bereikbaarheid (rechts). Van boven naar beneden leest u per blok:
- hoe de tekorten van 2013/2014 opgelost kunnen worden en de reserves kunnen worden aangevuld tot het door de raad gewenste niveau ('0,8')
- hoe de reserves na 2014 verder zouden kunnen worden aangevuld (richting '1,0')
- hoe rijksbezuinigingen zouden kunnen worden opgevangen
- hoe en in welke mate tijdelijk beleid van de coalitie na 2014 zou kunnen worden voortgezet
In dit overzicht zijn de extra kosten voor het openbaar vervoer na 2015 bij geen of suboptimale oplossingen voor bereikbaarheid niet opgenomen, evenmin als het wegvallen van 250 mln aan externe geldbronnen in die gevallen.
Ook op het weblog van Mattias Gijsbertsen staat een stuk over de conceptbegroting: http://mattiasgijsbertsen.nl/2012/10/toch-inzicht-in-conceptbegroting/