Meevallers bij de zuidelijke ringweg moeten volgens GroenLinks worden besteed aan een fietstunnel bij de Esperantostraat en aan maatregelen om toenemende verkeersdrukte aan Maaslaan, Helperbrink en Vondellaan te verzachten. Woensdag besprak de raadscommissie verkeer de berekeningen over verwachte verkeersdrukte na aanleg van de zuidelijke ringweg. Later dit jaar spreekt de raad over de leefbaarheidseffecten aan de hand van een milieueffectrapportage en gezondheidseffectscreening.

 

De plannen voor de zuidelijke ringweg krijgen steeds meer vorm. Inmiddels is bekend welke wegen drukker of juist minder druk worden. In totaal zal door de zuidelijke ringweg relatief iets meer verkeer over de ring rijden en iets minder door de stad. Er komt gelukkig geen weg over de overkapping bij het Sterrebos; de Waterloolaan en Vondellaan worden minder druk dan eerder leek.

Er zijn ook knelpunten. De Vondellaan wordt toch een stuk drukker dan nu en dat geldt ook voor de Maaslaan en in mindere mate voor de Helperbrink, Van Iddekingeweg en Van Ketwich Verschuurlaan. GroenLinks wil dat het college prioriteit geeft aan maatregelen om het verkeer op de nieuwe verbindingsweg langs de Maaslaan terug te dringen, en om verkeersveiligheid aan bijvoorbeeld de Vondellaan en de Helperbrink te garanderen. Overkapping van het deel van de A7 ter hoogte van de Maaslaan of vrijliggende fietspaden aan de Helperbrink zijn wellicht zinvol en mogelijk.

Extra meevallers kunnen wat GroenLinks betreft worden gebruikt voor een Esperantotunnel voor fietsers; de spoorwegovergang bij de Esperantokruising zal sowieso worden gesloten voor auto's. Als er genoeg geld is, zou ook het Winschoterdiep nog bevaarbaar gehouden kunnen worden ter hoogte van de ringweg.