Het zuidelijke deel van de binnenstad kent opvallend veel woonstraten, waarbij de rijdende, maar vooral ook de stilstaande auto nog altijd erg veel ruimte inneemt. Ruimte die niet voor bomen, groen, bankjes, speeltoestellen of andere vormen van publieke ruimte kan worden gebruikt. Ook zien we er ook veel zoekverkeer van auto’s. Onderweg naar parkeergarages BIOS, Museum, Haddingestraat en verderop ook Rademarkt. Dat geeft een flinke verkeersdruk op de Stationsstraat, de Coehoornsingel, de Herebinnensingel en het Zuiderdiep. En de straatjes daartussen:

Driemolendrift, Ubbo Emmiusstraat, Ruiterstraat, Herepoortenmolendrift, Phebenstraat, Kleine Raamstraat, Raamstraat. Vaak mooie straatjes die door te veel verkeer, en een grote ruimtereservering voor auto’s totaal niet uit de verf komen.

Parkeergarage

Volgens raadslid Benni Leemhuis zou het goed zijn om deze vele kleine straatjes ten zuiden van het Zuiderdiep te verlossen van de onevenredige autodruk en te ontstenen. En dat kan. Hij zou graag zien dat er een plan wordt opgesteld waarbij de BIOS- en Museumparkeergarages gesloten worden voor het publiek, dat die al dan niet deels omgevormd worden tot buurtstallingen, zodat de parkeerplaatsen op straat kunnen worden geschrapt. De ruimte die vrij komt kan dan samen met bewoners omgevormd worden tot echte woon- en leefstraten. En door de garages voor het publiek te sluiten verminderen we ook nog eens het hinderlijke zoekverkeer in de genoemde straten. Graag herwinnen wij ook in het Zuidelijke deel van de Binnenstad de openbare ruimte en maken we het groen en klimaatadaptief.

Straat

Leemhuis lanceerde dit voorstel in de gemeenteraad bij de bespreking van de plannen voor de nieuwe buurt die zal verrijzen ten zuiden van het Hoofdstation. We hebben namelijk nu een gouden kans deze sluiting van garages en herwinning van de openbare ruimte na te streven, omdat we ten zuiden van het stationsgebied een helemaal nieuw in te richten gebied tot ons beschikking hebben, waar we toch al een parkeergarage plannen bij het nieuwe muziekcentrum en de nieuw te bouwen buurt in de spoorzone die daar zal verrijzen. Als we nu de capaciteit van die garage zo maken dat die ook de functie van in elk geval BIOS- en Museumgarages kan overnemen, dan kunnen we dus een enorme sprong maken in de vergroening, leefbaarheid en beleefbaarheid van het zuidelijke deel van de binnenstad.

In antwoord op de inbreng van Benni Leemhuis reageerde het college van B&W bereid te zijn deze voorstellen serieus mee te nemen en uit te werken in het maken van de nieuwe plannen. Voor GroenLinks er wel een harde voorwaarde aan vergroting van de nieuwe garage in het stationsgebied verbonden zijn: De sluiting van de bios- en museumparkeergarages zou voorwaarde moeten zijn voor de vergroting van de garage bij het muziekcentrum ten zuiden van het Hoofdstation.