De fractie van GroenLinks maakt zich ernstig zorgen over de financiële situatie van de gemeente Groningen. Er dreigen miljoenentekorten, die voor een belangrijk deel op het conto geschreven kunnen worden van het Rijk.

Fractievoorzitter Mirjam Wijnja wijst erop dat het Rijk allerlei taken naar de gemeenten heeft overgeheveld met veel te weinig geld daarvoor. Daarnaast bespaart het Rijk geld waarmee het de staatsschuld verlaagt, maar daarmee ook de uitkering aan de gemeenten. Wijnja: “Actie richting Den Haag kan niet uitblijven, anders blijft het dweilen met de kraan open.”

Wethouder Paul de Rook van financiën suggereerde al dat het misschien tijd wordt om een aantal taken, zoals de zorg, terug te geven aan het Rijk. “Ik kan me daar wel bij aansluiten”, zegt Wijnja. “Het gaat altijd over groepen mensen waar je zorg aan levert. Die zorg moet kwalitatief goed zijn. En dan is het natuurlijk heel raar als je dat met veel te weinig geld moet doen, want dat levert alleen maar problemen op.”