GroenLinks maakt zich zorgen over het benadelen van internationale studenten ten opzichte van Nederlandse nu er eind augustus wederom een groot tekort aan studentenkamers lijkt te ontstaan.

Via de website athomeingroningen.com worden kamers aangeboden die door een projectleider van de Gemeente, RUG en Hanze gereserveerd zijn voor internationale studenten. Uit artikelen in het Dagblad van het Noorden van gisteren en vandaag komt naar voren dat er voor kamers op de site athomeingroningen.com wettelijk verboden administratiekosten worden gevraagd.

Ook zijn internationale studenten vaak aangewezen op een zogenaamd short stay-contract. Hierdoor kunnen zij geen aanspraak maken op huurbescherming en het puntensysteem om de hoogte van de huur vast te stellen. Hierdoor kost een gemiddelde kamer 126 euro per maand meer.

GroenLinks vindt dat internationale studenten dezelfde rechten en kansen moeten hebben op de huurmarkt als Nederlandse studenten. De partij maakt zich al langer zorgen over dit probleem en stelde vorige maand al schriftelijke vragen. De nieuwe kritieken roepen echter nog aanvullende vragen op bij GroenLinks. Raadslid Petra Brouwer heeft daarom opnieuw schriftelijke vragen gesteld.