Doe je mee? Op 25 maart willen we de lente gaan vieren. Lekker de natuur in, goed voor lijf en leden en tegelijk genieten van het moois en de ruimte. Daarnaast maken we een statement: we willen hiervan kunnen blijven genieten. Daarom moeten de plannen voor verschraling en aantasting in de ijskast.
Onder leiding van Harrie Miedema gaan we vanaf 11 uur wandelen in Kardinge. We verzamelen voor het sportcentrum.

Aan alle kanten wordt de natuur in Nederland bedreigd. De plannen van Bleker (zie hieronder) betekenen slechter beheer en het verlies van natuurgebieden. Maar daarnaast hebben we nu ook een kabinet dat in hoog tempo 800 kilometer aan rijstroken aanlegt (verbreding en nieuwe wegen, zie ook de website van de rijksoverheid).

Met deze actie willen we de inzet van GroenLinks voor natuur zichtbaar maken.

Wat zijn de plannen van Bleker?
Staatssecretaris Bleker doet drie dingen:

• Bezuinigt gedurende kabinetsperiode 72% op natuur;
  • Maakt de Ecologische hoofdstructuur kleiner en decentraliseert het beleid, zonder de daarvoor benodigde gelden en middelen voor provincies (natuurakkoord);
  • Past de regelgeving aan en heft hiermee bescherming op van gebieden en ook van soorten dieren (natuurwet).

Natuurakkoord
Bleker decentraliseert het natuurbeleid naar provincies. Door de nog nooit eerder vertoonde bezuinigingen van 72% op natuur krijgen deze jaarlijks slechts 100 miljoen voor het beheer van de bestaande natuur, terwijl volgens de provincies 250 miljoen nodig is. Verder wordt de Ecologische Hoofdstructuur verkleind van 728.500 hectare naar 600.000 hectare en schrapt Bleker de robuuste  Verbindingszones, en daarmee een ruggengraat van de EHS. Ook de internationale verplichtingen die Nederland is aangegaan raken hierdoor volgens het Planbureau voor de Leefomgeving ver uit zicht.

Natuurwet
De nieuwe Wet natuur – ook wel Blekers natuurwet genoemd – moet de opvolger worden van drie bestaande natuurwetten: de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet en de Boswet. De bedoeling is dat het wetsvoorstel in het voorjaar van 2012 bij de Tweede Kamer kan worden ingediend.
In het regeerakkoord staat dat er 600 miljoen euro moet worden bezuinigd op het natuurbeleid. Hoe wil Bleker dat precies gaan doen? Zelf zei hij hier het volgende over: 'Zonder de natuur tekort te doen denk ik dat er veel verbeteringen mogelijk zijn om economische en maatschappelijke ontwikkelingen ruimer baan te geven.' Bleker wil daarom meer verantwoordelijkheid geven aan ‘de burger’ en aan bedrijven: 'Waarom moet Den Haag van alles ge- en verbieden?' zei hij onlangs. 'Als mensen een mooi stuk heide in hun omgeving hebben, zullen ze dat toch niet willen opgeven?'

De drie oppositiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA zijn in januari het initiatief Mooi Nederland gestart. Met dit initiatief willen ze de Tweede Kamer een alternatieve natuurwet aanbieden.