Gisteren voerde de gemeenteraad een spoeddebat naar aanleiding van een publicatie van RTV Noord over dubieuze praktijken op de huurmarkt. Een verhuurder en een juridisch adviesbureau hadden een overeenkomst gesloten die bepaalde dat het bureau geen zaken mocht ondersteunen van huurders van een bepaald complex tegen betreffende verhuurder. Het bureau ontving in ruil daarvoor 1500 euro. Beide partijen tekenden voor geheimhouding.

Wethouder Roeland van der Schaaf van wonen sprak van absurde praktijken, die hij ziet als een symptoom van een overspannen markt op het gebied van de jongerenhuisvesting. Er zijn verhuurders die hier structureel misbruik van maken door het vragen van te hoge huren en die zelfs intimidatie niet schuwen. De instrumenten om deze recidivisten aan te pakken schieten te kort. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld niet hun vergunning intrekken. Hiervoor is landelijke regelgeving nodig. Wel gaat hij bekijken of door gerichte verhuurinspectie dit ongewenste verhuurgedrag teruggedrongen kan worden. Daarnaast wil hij in samenspraak met studentenorganisaties, RUG en Hanzehogeschool zorgen voor een betere huurdersondersteuning.

GroenLinks raadslid Petra Brouwer is blij met de vastberadenheid van de wethouder: “Die malafide verhuurders dienen streng te worden aangepakt. En het  is eens te meer duidelijk geworden dat we de komende tijd flink zullen moeten doorbouwen als het gaat om jongerenhuisvesting.”