Meer ruimte voor een gezonde stad
Het herwinnen van de openbare ruimte is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat Groningen de gezondste gemeente van Nederland blijft. In de nieuwe verkeersvisie staat daarom de voetganger op één.
Daarom wordt in principe op alle wegen binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. Ook wil de gemeente straten waar scholen aan liggen autovrij maken zodat deze veiliger en bereikbaarder zijn voor lopende en fietsende ouders en kinderen. Hiermee wordt nu al een experiment gedaan.
Groningen blijft een fietsstad
Bijna nergens ter wereld wordt zoveel gefietst als in Groningen. Ook in de toekomst moet dat zo blijven en mag het zelfs nog wat meer worden. De fiets is immers de meest duurzame en gezonde manier van vervoer. Fietsen wordt makkelijker en nog toegankelijker door de kwaliteit van fietspaden te verbeteren en bijvoorbeeld te verbreden. Ook is er het plan om het fietsnetwerk uit te breiden. Naast de snelle hoofdfietsroutes is er ook steeds meer behoefte aan aanvullende, rustige fietsroutes. Zo kunnen de doorfietsers snel en efficiënt van A naar B en kunnen bijvoorbeeld ouders met kinderen een rustigere parallelroute nemen.
De prioriteit nog meer aan fietsers geven komt samen in het plan om de Korreweg om te toveren tot een fietsstraat, waar de auto te gast is. Dat lost niet alleen het huidige probleem aan de Korreweg op, waar het fietspad nogal smal is, maar het laat ook zien dat belangrijke doorstroomwegen er niet alleen voor auto's zijn.
Groen licht voor groen vervoer
De Mobiliteitsvisie zet in op een radicale verbetering van het openbaar vervoer in de gemeente. Zo blijven alle plekken, ook met een toenemende drukte, bereikbaar. Momenteel is het Hoofdstation het middelpunt van ons OV-netwerk. Vrijwel alles gaat erheen of er langs. Door beter gebruik te maken van het spoornetwerk en bijvoorbeeld meer stations toe te voegen wordt de druk op het Hoofdstation verdeeld over meerdere plekken. Concreet kan de gemeente Groningen met een toevoeging van tot wel drie stations ook een echte treinstad worden waar treinen een veel fijnmaziger aanbod kunnen geven. Bovenaan het lijstje van gewenste stations staat die op het Suikerfabriekterrein, maar ook een station Hoogkerk en een station bij de Friessestraatweg zou het aanbod enorm kunnen verbeteren.
Waar de trein met nieuwe stations vooral de westelijke helft van de stad een betere OV-bereikbaarheid kunnen gaan geven is voor de oostelijke helft van de stad ook een schaalsprong in het openbaar vervoer nodig: Daar zou een tramlijn van Station Europapark via het UMCG en station Noord naar Zernike een aantal belangrijke delen van de stad met elkaar kunnen verbinden en zo ook voor OV-reizigers van buiten de stad beter ontsluiten.