Met het aannemen van de Binnenstadsvisie in de gemeenteraad kan GroenLinks weer heel wat punten uit haar verkiezingsprogramma afvinken. De visie brengt een enorme investering van meer dan 20 miljoen euro in de publieke ruimte van de binnenstad met zich mee. De binnenstad wordt er groener, rustiger, veiliger, mooier en prettiger door.
Na het verkeerscirculatieplan (1977) en Binnenstad Beter in de jaren negentig staat de stad Groningen aan de vooravond van de volgende grote aanpassing van de openbare ruimte. Meer ruimte voor een prettig verblijf, om elkaar te ontmoeten, om te wandelen, te spelen, te zitten en te rusten. En daarmee is het een investering voor iedereen die wil genieten van de Groninger binnenstad, net als voor de mensen die er wonen, werken en winkelen. Voor GroenLinks weegt ook heel zwaar dat er meer groen in de binnenstad komt. Keer op keer blijkt dat daar bij binnenstadsbezoekers veel vraag naar is. Meer bomen, plantenbakken, verticale tuinen, groene daken moeten de stad een groener aanzien geven. De nadruk in de plannen komt te liggen op een toegankelijke, prettige inrichting, met zit- en speelgelegenheden, gericht op de voetganger en goed toegankelijk voor de fietser. Voor de fietser blijft de binnenstad goed doorfietsbaar, maar komen er via een nieuw ingerichte diepenring ook goede omfietsmogelijkheden voor die momenten dat het druk is in de binnenstad.
Het is niet niks: De Grote Markt, Oude Ebbingestraat, Gelkingstraat, Oosterstraat, Kreupelstraat, Kwinkeplein, Sint Jansstraat, Nieuwe Markt, Peperstraat, Poelestraat, Diepenring, Zuiderdiep, Munnekeholm, A-straat en Brugstraat. Al deze straten zullen in de komende jaren heringericht worden, waarbij de voetganger en de fietser in die nieuwe inrichting centraal zullen staan als hoofdgebruiker van die publieke ruimte.
Met het omleggen van de buslijnen langs de rand van de binnenstad blijft het centrum goed bereikbaar, met haltes op het Zuiderdiep, de Turfsingel en de Westerhaven. Voor iedereen die daar gebruik van wil maken komt er ook een alternatief vervoersysteem dat mensen verder richting Vismarkt en Grote Markt kan brengen. Hoe dat er precies uit gaat zien wordt nog nader uitgewerkt.