Het zou meer treinen dan praten worden, zoveel wist Jesse Klaver, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, ook wel toen hij gisteravond een bliksembezoek aan Groningen bracht. Om 19.44 uur kwam-ie aan en om 21.46 uur bracht de rechtstreekse Intercity Klaver weer naar Den Haag. Maar niet voordat de politicus, uitgenodigd door de Groninger Studentenbond (GSb) en DWARS, een intiem relaas hield in het achterste zaaltje van Café de Wolthoorn en Co. Thema: de toekomst van het onderwijs.

Nadat de uitgedroogde Brabander zijn dorst leste met een biertje, zoals dat iemand die een kroegcollege geeft niet misstaat, deelde Klaver zijn visie op hoe onderwijs eruit zou moeten zien. Dat 'bildung' veel belangrijker is dan kunstjes leren.  Dat universiteiten moeten waken voor hun lijstjes-fetisjisme. Dat we  niet zo bang moeten zijn om te falen in het leerproces. Sterker, dat juist fouten maken en bijvoorbeeld van studie wisselen vele malen leerzamer kunnen zijn dan doorkachelen in iets dat je eigenlijk helemaal niet blijkt te liggen.

Jesse vroeg zich hardop af waarom onze overheid in asfalt blijft investeren, terwijl duidelijk is dat er een complete generatie autolozen opgroeit. Er moet geld naar de kennisinfrastructuur, niet naar de asfaltinfrastructuur. En waarom is stapelen zo moeilijk geworden? Als één van de jongste kamerleden ooit begon Jesse Klaver op het VMBO, maar kreeg hij de mogelijkheid door te stromen en zichzelf verder te ontwikkelen - met indrukwekkend resultaat. Dit bleek dan ook een belangrijke boodschap die Klaver namens GroenLinks bracht: we moeten durven streven naar een leven lang leren. Geld mag niet in de weg staan van persoonlijke ontwikkeling. En over de OV-kaart is GroenLinks klip en klaar: 'Die moet behouden blijven!'

'Betekent dit dan dat iedereen maar moet gaan studeren?', opperde iemand uit de zaal. 'Nee, maar iedereen moet wel kunnen doen wat hij of zij wil doen. De lat van ons onderwijs mag flink hoog liggen, maar de drempel moet veel lager.' Klaver gaf ook aan dat hij begreep dat financiën alleen niet genoeg zijn - er is een cultuuromslag nodig. Mensen uit lagere sociale milieus moeten af van het idee dat studeren niks voor hen zou zijn. En dat het iets is dat geen geld oplevert. Dat doet het namelijk wel degelijk, ook al is de immateriële waarde van een studie nog vele malen groter.

'Fuck de lijstjes,' aldus Klaver. 'Het moet in het onderwijs niet gaan over resultaten maar over talentontwikkeling. De politiek moet minder naar de ranglijsten kijken van universiteiten, en datzelfde geldt voor de Cito-toets voor scholen. Het was Klaver die november 2013 een motie indiende rond de Cito-toets: 'Deze toets is een goed instrument om de voortgang van kinderen te meten, maar is niet bedoeld om de kwaliteit van scholen te meten en al helemaal niet geschikt om de kwaliteit van het beleid van het kabinet te meten. Goed onderwijs helpt kinderen bij hun persoonlijke ontwikkeling en bij het ontdekken van hun talenten en hun passies, dat gaat over veel meer dan de score bij een toets.'

De relaxte, open en intieme sfeer van deze avond, samen met de ruimte voor hoogstaande discussies, maakten dat het bliksembezoek zeker niet voor niks was. Met dank aan het GSb en DWARS!