Groningse ouderen met een laag inkomen moeten gratis van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Dat vindt de fractie van GroenLinks. ‘Veel ouderen hebben het door de crisis zwaar en hebben geen geld om bij vrienden of familie op bezoek te gaan’, aldus raadslid Kris van der Veen. ‘En dat kan zorgen voor eenzaamheid en isolatie. Gratis openbaar vervoer voor deze doelgroep gaat dat te lijf.’ Als het aan GroenLinks ligt wordt onderzocht of aan deze doelgroep een gratis ov-kaart kan worden verstrekt.

Al eerder werd op voorstel van de partij onderzoek gedaan naar eenzaamheid in Groningen. Daaruit is gebleken dat 1 op de 10 ouderen te maken heeft met gevoelens van ernstige eenzaamheid. ‘Ouderen reizen minder vaak en minder ver voor activiteiten, wat leidt tot een hoger eenzaamheidsgevoel’, aldus Van der Veen. In Amsterdam en Eindhoven hebben soortgelijke pilots gedraaid. In Eindhoven voelde een derde van de 65-plussers zich na afschaffing van het gratis busvervoer eenzamer. En in Amsterdam maken inmiddels 14.000 ouderen gebruik van de gratis ov-kaart. ‘Een grote meerderheid van hen, zo’n 85 procent, heeft aangegeven dat ze daardoor veel beter in hun vel zitten.’

GroenLinks heeft in schriftelijke vragen aan B&W gevraagd te onderzoeken of de proef voor alle gemeenten in de provincie Groningen kan worden uitgevoerd.