Het Hoofdstation in Groningen wordt een toekomstbestendige openbaar vervoerknoop om trots op te zijn. Dat blijkt nu de plannen voor het Hoofdstation verder zijn uitgewerkt in een Ruimtelijk Functioneel Ontwerp en het Ambitiedocument ‘Mooi’, waarin de mogelijkheden in impressies en referentiebeelden zijn gevat. De fietstunnel, waar GroenLinks al in 2011 om had gevraagd, is onderdeel van de plannen, evenals een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het station om ook in de toekomst voldoende fietsparkeerplekken te bieden.
De geplande uitbreiding van het Hoofdstation met sporen, perrons en een perrontunnel kan de groei van reizigers straks goed opvangen. Dat blijkt uit het zogenaamde Ruimtelijk Functioneel Ontwerp. De bustunnel, fietstunnel en fietsenstalling die vorig jaar zijn toegevoegd, passen goed in het ontwerp. In de plannen is rekening gehouden met een mogelijke verhuizing van het busstation naar de zuidkant van het Hoofdstation. Zo is er in het ontwerp ruimte opgenomen voor winkels en reizigersvoorzieningen bij de nieuwe zuidentree. De uitgewerkte plannen van de stuurgroep Groningen Spoorzone waarin gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zitten, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten van de provincie Groningen. De begroting voor de plannen die nu zijn uitgewerkt, sluit op ruim 275 miljoen euro.
Kijk voor meer informatie op: http://www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone/nieuws/detail/groningen-krijgt-toekomstbestendig-hoofdstation-om-trots-op-te-zijn/