Vandaag presenteerde het College van B&W zijn plannen voor vliegveld Eelde, tezamen met een pakket van maatregelen op het gebied van groen, klimaatadaptatie en duurzame mobiliteit. GroenLinks betreurt dat er de komende 20 jaar nu toch 6 miljoen in het vliegveld wordt geïnvesteerd. Daarentegen is de partij verguld dat het stadsbestuur, zoals was afgesproken in de coalitie, komt met een compensatiepakket met vergroening, versterking van groenstructuren en verduurzaming van vervoer.

Meer bomen in en om de binnenstad, extra groen in de prioriteitswijken, een slinger aan het plan voor de Hunzezone, investeren in elektrisch en waterstof aangedreven openbaar vervoer en een duurzame oplossing voor de stadsdistributie. Een kleine greep uit de concrete maatregelen in het pakket. Fractievoorzitter Benni Leemhuis voelt zich als een kind in een snoepwinkel: “De maatregelen waar het college nu mee komt zijn allemaal punten die ons na aan het hart liggen. En ze zijn allemaal extra bovenop de bestaande plannen. Het voorstel voor Eelde zullen wij niet steunen, maar dit pakket dubbel en dwars!”

OOG-tv maakte bovenstaande reportage Afspelen op YouTube