Alle afbeeldingen bij dit stuk zijn sfeerimpressies en geven dus slechts een idee van wat er met het gebied moet gebeuren. Er zijn nog geen concepttekeningen voor de daadwerkelijke ruimte.
Gastvrije openbare ruimte
In de huidige situatie is het Hoofdstation een barrière tussen de Binnenstad en de Rivierenbuurt. De verbouwing van het station zal dit verhelpen. Hierdoor wordt de achterzijde van het station een plek waar je makkelijk komt. Daarom moet het Spoorkwartier een ruimte worden die uitnodigend is.
Volgens het concept lijkt dat volledig in GroenLinks-stijl te gaan, met veel groen en ruimte waarin de voetganger en fietser centraal staan. Naast dat het gebied de omliggende wijken met de Binnenstad verbindt, moet het Spoorkwartier een plek zijn om te verblijven in de luwte van de stad met een eigenzinnig karakter. "Nieuwe groene openbare ruimte vormt straks het vestigingsmilieu voor werken en stedelijk wonen, waarbij interactie de synergie verstrekt," aldus het concept.
“ Groen vormt de kwaliteit van de leefomgeving en is de kwaliteitsdrager van het gebied. ”
Duurzaam, groen, klimaatadaptief
Het zou er geen openbare ruimte à la GroenLinks zijn zonder natuurinclusieve gebouwen, klimaatadaptatie en lekker veel groen. In het concept wordt daar veel aandacht aan besteed. Door de vele beplanting zal het er tijdens de hete zomers minder warm worden en kan regenwater makkelijker afgevoerd worden. Daarnaast zal ook in de bebouwing ruimte zijn voor planten, dieren en uiteraard (je zou ze bijna vergeten) mensen.
"Om de gemeentelijke CO2 doelstellingen te halen, kunnen alternatieven voor betonbouw overwogen worden; betonbouw levert hoge uitstoot op. Bouwen in hout behoort tot de mogelijkheden en kan tegelijkertijd identiteit geven aan de architectuur."
Levendig
Door de nabijheid van de Binnenstad en alles wat daarbij komt kijken kan het gebied hier een uitbreiding van worden. Zo verplaatst het evenwichtspunt van het stadcentrum zich een tikje naar het zuiden. Een deel van de ruimte zal gebruikt worden als doorstroomroute naar de aangrenzende wijken en het MartiniTradePark. Langs deze route en in het menggebied tussen die route en de rest van het gebied zullen in de "plinten" van de gebouwen moeten bruisen met levendigheid. Ook is er ruimte voor een nieuw muziekcentrum in dit deel van de stad.
“ Door het gevarieerde en steeds wisselende programma, aangename en gratis plekken om te verblijven en de relatief hoge dichtheid ontstaat stadse levendigheid in het Spoorkwartier. ”
Het kan nog GroenLinkser
GroenLinks is hartstikke blij met het concept voor deze groene, levendige ruimte. Toch hebben we nog een aantal suggesties om er nog een schepje bovenop te doen.
Energiepositief
De nieuwe buurt kan een energieopwekkende plek worden. Door goed in te zetten op isolatie én energieopwekking zorgt de buurt voor meer stroom dan er nodig is. Die energie en warmte kan vervolgens goed gebruikt worden in de twintigste-eeuwse woningen van de Rivierenbuurt.
Bereikbaarheid
Het klinkt misschien niet groen, maar dit gebied zou ideaal zijn voor een enorme parkeergarage - niet om meer auto's naar de stad te krijgen maar juist om ze ervandaan te houden. Het stationsgebied is optimaal bereikbaar voor auto’s vanaf de ring. Door auto's hier te laten parkeren kunnen we bestaande garages in de Haddingestraat en de Q-Park Museum sluiten of of omzetten naar bewonersparkeerplaatsen. Zo kunnen we ook in meer straten in de Binnenstad parkeerplekken opheffen en herwinnen we een groot deel van de openbare ruimte.