Op de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer vindt het traditionele Voorjaarsdebat plaats. Tijdens deze belangrijk vergadering bespreekt de raad wat er het volgende jaar moet gebeuren en hoe het geld verdeeld moet worden. Het Voorjaarsdebat is de opmaat naar de nieuwe gemeentebegroting. Het college van burgemeester en wethouders kan de wensen en bedenkingen van de politieke partijen verwerken in de begroting voor 2018.

Voor GroenLinks is het belangrijk dat elke Groninger de kans krijgt zijn talenten te ontwikkelen. Het is essentieel dat de gemeente hierbij maatwerk levert en oog heeft voor de menselijke maat. Daarnaast is duurzaamheid een uitgangspunt in al het gemeentelijk beleid. Dat betekent dat bij iedere stap die gezet wordt een integrale afweging gemaakt moet worden tussen het belang van de mens, de planeet en de economie.

Wensen en bedenkingen.

GroenLinks heeft tijdens het voorjaarsdebat ook aandacht gevraagd voor een aantal concrete punten:

Stadsdistributie
Het autoverkeer in de stad neemt toe. Een belangrijke toename komt van vrachtwagens in en rondom het centrum die per adres relatief kleine pakketjes uitladen. Terwijl we juist een toegankelijke stad voor voetgangers en fietsers willen creëren. GroenLinks wil graag dat hier een oplossing voor komt zoals bijvoorbeeld kleinschalige distributie op straatniveau, met bakfietsen en gezamenlijke opslagvoorzieningen. Het college komt in het najaar met een voorstel.

Natuurwaardekaart
Een gezonde stad is ook een duurzame stad met oog voor het behoud en de versterking van groen, ecologie en natuurwaarden. Daarom wil GroenLinks een betere inventarisatie en openbaar beschikbare informatie over die natuurwaarden. Er is veel informatie over de actuele natuurwaarden bekend bij de gemeente maar ontwikkelaars hebben daar van tevoren vaak geen inzicht in. Diverse gemeenten in Nederland hebben ervaring met de ontwikkeling van Natuurwaardenkaarten. Hiermee voorkom je dat pas in een laat stadium duidelijk wordt waarmee bijvoorbeeld nieuwe bouwplannen rekening moeten houden. Het college gaat nu een natuurwaardenkaart opstellen en digitaal beschikbaar stellen.

Terrasverwarmers
Sinds het rookverbod maakt de horeca steeds meer gebruik van terrasverwarmers. Dat draagt natuurlijk niet bij aan een lager energiegebruik. In andere gemeenten zijn al convenanten getekend tussen de gemeente en de horecasector met als doel duurzaamheid bij terrasverwarming te vergroten. PvdD, PvdA en GroenLinks dienden samen een motie in om te kijken of er ook in Groningen afspraken gemaakt kunnen worden over het gebruik van terrasverwarming. Deze motie werd aangenomen.

Preventie
Om zware zorg in de toekomst te voorkomen is het belangrijk te blijven investeren in preventie. Door de altijd krappe budgetten bestaat het risico dat preventie het eerste is waarop bezuinigd wordt. Samen met D66 dienden we een motie in om, als het gaat om de inzet op preventie in het (jeugd)zorg-domein, een visie en doelstellingen te formuleren met een rijkwijdte van 10 jaar. Deze motie werd aangenomen.

Hulp bij huiselijk geweld
Een aandachtspunt blijft de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. GroenLinks signaleert dat in een situatie rond huiselijk geweld er niet automatisch een hulpverlener zich specifiek op de kinderen richt. Er is aandacht voor de dader en het slachtoffer maar vaak niet voor de inwonende kinderen van een gezin. Het college beloofde de situatie te onderzoeken.

Muziek in de klas
Muziek is belangrijk. Het is  leuk en het heeft ook een goede invloed op de schoolprestaties en sociale vaardigheden van kinderen. Daarom moet muziek een grotere rol krijgen in het onderwijs. D66 diende hier met GroenLinks een motie over in en deze werd aangenomen. Er gaat nu gekeken worden naar een eigen Groningse lesmethode in samenwerking met de scholen zelf en ook bijvoorbeeld het conservatorium, de PABO, cultuurinstelling Vrijdag en Groninger orkesten en muziekverenigingen.