GroenLinks wil dat er tijdens de jaarwisseling een professionele vuurwerkshow wordt georganiseerd in de stad.

Het voorstel kwam van raadslid Benni Leemhuis. Hij voorspelt dat wanneer stadjers de mogelijkheid hebben om een professionele vuurwerkshow te bezoeken er minder consumentenvuurwerk zal worden afgestoken en zo de overlast beperkt wordt.

Leemhuis verwees naar een onderzoek van het stadspanel, waaruit bleek dat 75 procent van de deelnemers voor de komst van een centrale vuurwerkshow is. "We zien een tendens in de stad dat we meer en meer toegaan naar vuurwerkvrije zones en het inperken van vuurwerkgebruik. Dit is onderdeel van zo’n proces.’’

Afgelopen jaarwisseling werd in Ten Boer, op voorstel van de GroenLinksfractie aldaar, met veel succes een dergelijke vuurwerkshow gerealiseerd.

Stakende Stemmen
De stemmen staakten, dat wil zeggen dat het aantal voor- en tegenstemmers elkaar in evenwicht hield. Dit kwam omdat een raadslid van Student en Stad afwezig was. Volgende maand zal het voorstel daarom opnieuw aan de gemeenteraad worden voorgelegd. De verwachting is dat er dan een meerderheid voor is.