De gemeenterekening moest het dit jaar doen zonder goedkeurende verklaring van de accountant. De raad was evenwel niet onder de indruk van de boekhoudkundige aanmerkingen van de accountant en vond unaniem dat de rekening een getrouw beeld gaf van het gevoerde beleid in 2016. Daarbij pikte elke fractie zo zijn eigen krenten uit de pap.

GroenLinks woordvoerder Martijn van der Glas roemde vooral de durf van het stadsbestuur om zaken anders aan te pakken dan misschien jaren gebruikelijk was. Hij noemde daarbij onder andere de experimenten met bijstand op maat, de proefnemingen met andere vormen van democratie en de verduurzaming van de energievoorziening.

Behalve de gemeenterekening besprak de raad de nieuwbouwregeling van de NAM. Ook hierover heerste eenstemmigheid. Deze regeling dient zodanig te worden ingericht dat de aanpassingen die nodig zijn voor de aardbevingsbestendigheid van nieuwbouw volledig worden vergoed. Het college wint hierover momenteel externe adviezen in, die bindend zouden moeten zijn. Mocht de NAM daar niet in meegaan, dan worden juridische stappen overwogen.