Op 26 februari 2013 kiest GroenLinks afdeling Groningen stad een nieuw bestuur. Leden van deze afdeling worden van harte uitgenodigd om zich kandidaat te stellen. De aanmeldingstermijn voor kandidaten is verlengd tot 21 januari!

Het afdelingsbestuur vormt de spil van de vereniging en houdt nauw contact met fractie en eventuele wethouder, werk- en projectgroepen, leden en externe relaties. Het bestuur draagt zorg voor een goed lopend secretariaat, een gezond financieel beleid, correct verloop van inhoudelijke discussies en stelt de leden in staat om zich voor GroenLinks in te zetten. De afdeling heeft beschikking over een eigen pand en vele actieve leden.

Van bestuursleden wordt verwacht dat ze minstens 1 a 2 dagdelen per week beschikbaar zijn voor bestuurswerk.
Kandidaten kunnen zich uiterlijk 21 januari melden bij Nienke Homan, voorzitter van de kandidatencommissie voor het afdelingsbestuur, nienkehoman4@gmail.com

 

Profiel afdelingsbestuur

Als bestuurslid beschik je over de volgende eigenschappen / vaardigheden:

·

Je kunt goed samenwerken.

·

Je hebt respect voor andere meningen en geeft anderen de ruimte om die te uiten.

·

Je hebt incasseringsvermogen; je kunt goed omgaan met kritiek.

·

Je hebt een antenne voor (maatschappelijke) zaken die voor de afdeling belangrijk zijn.

·

Je beschikt over (enig) politiek-strategisch inzicht.

·

Je bent integer; je gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie en afdelingsgeld.

·

Je bent bereid om voldoende tijd in het bestuurswerk te steken (ca. 1 à 2 dagdelen per week).

Andere eigenschappen / vaardigheden die jou tot een goed bestuurslid maken zijn:

·

Organisatorisch talent (prioriteiten stellen, delegeren, afspraken nakomen, etc.).

·

Contacten met maatschappelijke organisaties verwant aan GroenLinks

·

Vrijwilligers kunnen motiveren / activeren.

·

Gevoel voor publiciteit.

·

Gevoel voor humor.

Uitgangspunt is dat het bestuur van de afdeling een afspiegeling is van de diversiteit binnen GroenLinks, zonder daarbij de kwaliteit uit het oog te verliezen.

Voorzitter, secretaris en penningmeester zijn ‘zwaarder’ belaste functies. Het is wenselijk om voor die functies over een aantal aanvullende vaardigheden te beschikken.

Voor de voorzitter:

- in staat zijn het bestuur als team te laten functioneren

- een vergadering kunnen leiden

- de partij indien nodig naar buiten toe kunnen vertegenwoordigen

- in staat zijn tot ‘bruggen bouwen’

- oog hebben voor details zonder daarbij de grote lijnen uit het oog te verliezen

Voor de secretaris

- oog voor/kennis van procedures, waaronder een goede voortgangsbewaking

- gevoel voor archivering

- goed kunnen plannen

- een heldere en duidelijke stijl van verslaglegging hebben

Voor de penningmeester

- gevoel voor cijfers

- zorgvuldigheid

- kunnen budgetteren

Tijdpad

Kandidaten melden zich per e-mail bij de kandidatencommissie voor het afdelingsbestuur, niet later dan 21 januari 2013.

Deze commissie heeft tussen 21 januari en 1 februari een gesprek met de kandidaat en brengt hierover verslag en advies uit aan de algemene ledenvergadering van de afdeling. Deze ALV vindt plaats op dinsdag 26 februari om 20 uur.

Doel is het formeren van een afdelingsbestuur van zeven leden. Voorzitter, secretaris en penningmeester worden in functie gekozen.