We voeren een campagne waarin we met zoveel mogelijk verschillende mensen in gesprek willen gaan over wat zij belangrijk vinden. Dat is niet alleen interessant, maar ook nog eens super gezellig! Je gaat namelijk met een hele groep campaigners door de wijk en achteraf is er tijd voor nog meer gezelligheid.
Meedoen?
Check de agenda om te kijken wat we binnenkort organiseren!
We gaan Huis-aan-Huis omdat het een belangrijke, leuke en effectieve manier is van campagnevoeren. Direct kiezerscontact is een intensieve maar efficiënte manier van campagnevoeren. Direct kiezerscontact houdt in dat er één op één contact is tussen een kiezer en een campaigner. We maken onze beweging zichtbaar voor mensen aan de deur, voorbijgangers en social media gebruikers.
Het is erg makkelijk om een gesprek aan te gaan. Aan de hand van een paar basisvragen kan je zo een gesprek starten. Goede, brede en algemene vragen zijn bijvoorbeeld: "Wat vind je belangrijk in je buurt?" "Wat vind je fijn aan hier wonen en wat kan er beter?" Wat belangrijk is om te weten is dat je geen robot bent die een lijst afwerkt. Je moet gewoon even op zoek naar een haakje en vervolgens een goed gesprek hebben.
Uit onderzoek door GroenLinks van de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 blijkt dat in wijken waar vrijwilligers langs de deuren gingen het stempercentage voor GroenLinks steeg met 2 tot 3 procentpunten. In wijken waar GroenLinks al groot was is dit effect nog sterker; namelijk 6 tot 7 procentpunten.
We zorgen ervoor dat de verhalen (en eventuele zorgen) goed vastgelegd worden en indien nodig bij het juiste gemeenteraadslid uitkomen. Als mensen met ons in contact willen blijven vragen we om hun contactgegevens en zetten we deze ook door. Huis-aan-Huis gaan is een belangrijke manier om input te verzamelen voor de gemeenteraad.
Nee. Het is natuurlijk niet raar om het de eerste keer spannend te vinden. Je weet immers niet wie er de deur open doet nadat je hebt aangebeld. Echter blijkt uit ervaring dat vervelende gesprekken een extreem hoge uitzondering zijn. De meeste mensen voeren graag een gesprek over wat ze belangrijk vinden. Mensen praten nou eenmaal graag over zichzelf. Als mensen geen interesse hebben in GroenLinks-PvdA of geen tijd hebben voor een gesprek geven ze dat eigenlijk altijd heel beleefd aan.
Absoluut niet! Je niet per sé op de hoogte te zijn van alle recente politieke ontwikkelingen of alle standpunten van GroenLinks-PvdA. Je bent geen standpuntenrobot. We doen dit ook niet om mensen te overtuigen, maar om mensen te horen. In zo'n gesprek communiceer je vanuit (jouw eigen) waarden en die kan je nooit mis hebben.
Check de agenda om te zien wanneer we de eerstvolgende campagnedag organiseren. Je vindt hier alle informatie die je voor die dag nodig hebt.
Dat is geen probleem! Elk uurtje dat je kan meehelpen aan de campagne is goud waard.