Van diverse kanten is ons gevraagd waarom wij hebben ingestemd met de kap van vijf bomen in het parkje voor de A-kerk. Er zijn immers al zo weinig bomen in de binnenstad? Het feit dat GroenLinks hiermee akkoord is gegaan heeft te maken met de algehele conditie van de bomen in het parkje. Van de vijf te kappen bomen hebben er twee een slechte kroonkwaliteit, wat komt door de lichtconcurrentie tussen de bomen, en zijn er drie ziek: een linde heeft zwam in de stam, een paardenkastanje lijdt aan de bloederziekte en een Amerikaanse eik is aangetast door dikrandtonderzwam. Door het verwijderen van deze bomen verbeteren wij de plantomstandigheden van de overige bomen aanzienlijk, waaronder de monumentale. Daarbij worden er in het plangebied zes nieuwe bomen aangeplant en 300 m² hoogwaardig groen in plantvakken.

Voor GroenLinks is groen altijd een kernthema geweest en dat hebben we de afgelopen raadsperiode ook in praktijk gebracht. Zo hebben we bijvoorbeeld ettelijke miljoenen weten uit te onderhandelen voor groenaanleg als vereffening van de steun die een raadsmeerderheid gaf aan vliegveld Eelde. Ook hebben we een groencompensatieplan weten te realiseren, dat er onder andere voor zorgt dat voor elke boom die verdwijnt er minimaal weer een wordt terug geplant.

In de komende jaren wil GroenLinks onverminderd doorgaan met haar streven naar meer groen. Wij hebben onze inzet verwoord in ‘Het 30.000 bomenplan’ wat te vinden is op onze website.