Groningen staat in de top drie van gemeenten met de meeste armoede. Een op de zes kinderen groeit op in armoede. Om die reden is er de afgelopen jaren intensief ingezet op armoedebestrijding. Meer mensen in armoede konden meedoen met sport, cultuur en andere sociale voorzieningen. Het bereik van de voorzieningen is gegroeid en deelnemers waren tevreden over de aangeboden ondersteuning. Met het plan ‘Toekomst met Perspectief’ stelt GroenLinks wethouder Mattias Gijsbertsen voor daar nog een flinke schep bovenop te doen.

Gijsbertsen: “In onze gemeente neemt de kortdurende armoede, ook als gevolg van de economische groei, af, maar de langdurige armoede neemt nog altijd toe. Er is sprake van armoede-overdracht van ouder op kind. Wij willen kijken hoe we juist die langdurige armoede kunnen doorbreken.” Met het inzetten van ervaringsdeskundigen, het opkopen van schulden, maatwerk, vertrouwen en mensen weer regie over hun leven geven hoopt de wethouder deze ambitie te bereiken.

OOG-tv maakte bovenstaande reportage Afspelen op YouTube