Op het terrein van de oude Suikerfabriek gaat de komende tijd een hoop veranderen. Er wordt een complete woonwijk aangelegd met alles erop en eraan. Raadslid Ceciel Nieuwenhout reageerde op de plannen.

De Suikerzijde, zoals de wijk gaat heten, zal door de locatie alleen al een enorme potentie hebben. Het ligt vlakbij het centrum en er is voldoende ruimte om er een prachtige wijk van te bouwen met een boel natuur. De ontwerpen zien er ook goed uit.

Wat meteen opvalt is dat de wijk volledig klimaatadaptief en natuurinclusief zal worden. Groen moet inderdaad een integraal deel van de wijk worden. Dat houdt in dat het niet alleen maar zal gaan over voetbalveldjes en parkjes, maar ook over verticaal groen en groene daken.

Op het gebied van energie valt er in de toekomstige wijk ook een hoop vooruitgang te boeken. Wat GroenLinks betreft wordt de wijk een positive energy district, oftewel een wijk waar meer energie wordt opgewekt dan verbruikt. Hiervoor willen we de markt uitdagen om flink te innoveren in hun ontwerpen, materialen en bouwprocessen. Zo zorgen we ervoor dat de toekomstige bewoners er duurzaam en betaalbaar kunnen wonen.

Qua verkeer zal De Suikerzijde een stuk minder traditioneel worden. De wijk lijkt ingericht op de voetganger en de fiets, dan het OV en uiteindelijk pas de auto. Dit gaat gepaard met de ambitie om voldoende werkgelegenheid in de wijk te creëren. Zo kunnen bewoners in hun wijk naar hun werk fietsen of lopen. Wat ons betreft is dat een verkeerssysteem van de toekomst.

Wat wel in de ontwerpen lijkt te ontbreken is de aanleg van nieuwe ligplaatsen aan het water. Op andere plekken in de stad zijn er ligplaatsen verdwenen. De nieuwe wijk biedt kansen om hiervoor te compenseren.