Petra Brouwer

Raadslid Groningen-stad

Petra is in de raadsvergadering van december 2015 benoemd tot raadslid als opvolger van Kris van der Veen. Zij is lid van de raadscommissie Onderwijs & Welzijn, waar zij zich bezighoudt met de vernieuwing van het sociale domein, cultuur en diversiteit. Ook is zij lid van de raadscommissie Ruimte & Wonen, waar zij wonen, jongerenhuisvesting, wijkvernieuwing en kleine projecten in portefeuille heeft. Tenslotte 'doet' Petra ook het evenementenbeleid, dat valt onder de raadscommissie Beheer & Verkeer.

Petra heeft geruime tijd als marketeer bij NDC Mediagroep gewerkt. Op dit moment is ze inzetbaar als (verkoop)trainer en online marketeer. Bij GroenLinks maakte ze sinds 2011 deel uit van het afdelingsbestuur. Ze was in 2012 lokaal campagneleider voor de Tweede Kamerverkiezingen en sinds februari 2013 afdelingsvoorzitter totdat ze, in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, koos voor het steunfractielidmaatschap.

Zorg

We vroegen Petra naar een onderwerp dat haar na aan het hart ligt. Petra Brouwer: 'Stel je voor: je bent ouder van een kind met een verstandelijke beperking en je raakt zelf al op leeftijd. Je ziet dat zorgverleners steeds weer een stap terug moeten doen door bezuinigingen; er is steeds minder tijd en aandacht voor je kind. Mijn moeder lag daar 's nachts wakker van. En ik vraag me nog vaak af hoe het kan dat we in zo'n welvarend land leven en m'n moeder wakker moest liggen om de zorg voor mijn broer.'

Volgens Petra moet het er bij de zorgverlening niet om gaan hoeveel minuten een zorghandeling bijvoorbeeld kost, maar komt het er op aan goed te luisteren naar wat mensen zelf vertellen over wat ze nodig hebben en wat familieleden en vrienden aan hulp kunnen bieden. 'Vaak hebben familieleden al jarenlang zorg geboden.'

Verandering

We vragen Petra naar haar drijfveer om de politiek in te willen gaan. 'Ik wil niet van de zijlijn toekijken, maar zelf in actie komen en veranderingen in gang zetten. De politiek is daar een middel voor. En als je dan iets teweegbrengt geeft dat ook enorm veel voldoening.' Bij GroenLinks heeft ze de werkgroep emancipatie gecoördineerd en ook in haar werk zet ze zich in voor meer vrouwen aan de top. 'Ik heb veel geleerd van de vrouwen waar ik mee gesproken heb. Zo kijken moslima’s heel anders tegen hoofddoekjes aan dan wij dat doen. En er zijn voor hoogopgeleide allochtone vrouwen weinig organisaties die ze ondersteunen om bijvoorbeeld een baan te vinden.' Petra wil die verandering mee in gang zetten.