Mirjam Wijnja

Kandidaat plek 2

"Liever 1 stap in de goede richting dan 100 stappen voor de bühne"

Mirjam (36) is ondernemer en raadslid in Ten Boer. Ze is kandidaat op plek 2.

Van klein meisje uit de polder naar fractievoorzitter in Ten Boer
Mirjam is geboren en getogen in de Noordoostpolder. Ze gaat naar Groningen om te studeren, werkt daarna in de jeugdhulpverlening en haalt ondertussen haar master sociologie en krijgt twee kinderen, die opgroeien in Ten Boer. Richt haar eigen adviesbureau op: Bureau Perspectief – sociale innovatie. Maakte deel uit van de steunfractie GroenLinks-fractie in Provinciale Staten en richt met een aantal anderen de GroenLinks afdeling Ten Boer op. Ze wordt fractievoorzitter in de raad in 2014, waar GroenLinks met 1 wethouder deel uit maakt van het College. Oprichter van de Powerbroezers: jonge ambtenaren en gemeenteraadsleden die werken aan vraagstukken die spelen in bestuurlijk Groningen.
Formuleert helder, is scherp en doelgericht, verbindt haar idealen aan praktische politiek.

Waar Mirjam voor staat
Mirjam is van jongs af aan al bezig met maatschappelijke onderwerpen. Is een wereldverbeteraar, maar wel met humor. Torenhoge ambities, maar wel realistisch. Heeft een hekel aan mensen die anderen de maat nemen. Altijd op zoek naar coalities van ondernemers, middenveld, bewoners, nieuwsgierig luisteren naar andere opvattingen. Mirjam vindt dat de (lokale) overheid veel meer die houding zou moeten hebben: kaders stellen ok, maar maak coalities, waarin de overheid partner is, zaken kan overlaten aan anderen; laat los en weet dat anderen ook verantwoordelijkheid willen en kunnen dragen. De gasbevingen hebben haar speciale aandacht. Hou op met de naïviteit te denken dat oliemaatschappijen een deel van de oplossing zijn. Veiligheid voor Groningers mag niet anders zijn dan voor de rest van het land. De regering moet die veiligheid garanderen en de regie over het herstel en de verdere ontwikkeling van Groningen bij de lokale partijen en overheden leggen.

Wetenswaardigheden
Twee ontzettend leuke jongens van 7 en 9, voetballiefhebber, en houdt van de fijne dingen van het leven als lezen, kunst en misdaadseries.