Lieke Schoutens

Kandidaat plek 8

"Verandering komt van onderop"

Lieke (23) studeert Environmental Psychology en woont in de wijk De Wijert. Ze is kandidaat op plek 8.

Bevlogen activiste
Geboren in Almelo, groeit op in Franeker, verzot op Groningen. Master Environmental Psychology, waarbij ze zich vooral richtte op klimaatproblematiek en aanvaardbaarheid van duurzaamheidsbeleid. Grote kennis van de effecten van gasbevingen op mensen door verscheidene onderzoeksprojecten aan de universiteit, zoals Gronings Perspectief. Actief bij de Voedselbank, voert acties rond de gaswinning, TTIP, fossiele energie. Heeft meegedaan met de Climate Games en de klimaatparade. Was secretaris en vicevoorzitter van DWARS-Groningen. Actief bij de Stichting Vrijwillige Zwerfafval Opruimers.
Zeer bevlogen en principieel. Presenteert zich goed. Goede zelfinschatting. Leergierig.

Hier staat Lieke voor
Vindt het belangrijk om op te komen voor kwetsbare mensen. Wil armoedeproblematiek niet alleen zichtbaar maken, maar ook actief bestrijden, zoals b.v. DWARS dat doet. Wil opkomen voor versterking van de positie van vrouwen die werken op de tippelzone. Gelooft dat verandering van onderop komt en dat het samen voeren van actie daarvoor noodzakelijk is. Leeft naar het motto practice what you preach: veganiste, vliegt niet, koopt enkel duurzame kleding. Zo kan je anderen inspireren. Voor aanpak van fietsendiefstal en meer stallingsmogelijkheden, en het aanpakken van huisjesmelkers.

Wetenswaardigheden
Fietsen door de provincie (de helft van de plaatsen al gehad). Wandelen, dansen, veganistisch koken, schilderen, pianospelen, lezen, muziek luisteren.