Jasper Been

Kandidaat plek 5

"Hoewel we rijker worden, wordt deze rijkdom nog altijd oneerlijk verdeeld"

Jasper (23) is student en kandidaat op plek 5.

Een Groninger met liefde voor het publieke debat
Jasper werd geboren in Groningen en groeit op in Noordhorn. Middelbare school en 3 bachelors (wijsbegeerte, economie en geschiedenis) in de stad. Richt met studievrienden de Democratische Academie Groningen op vooral tegen de bedrijfsmatige cultuur van de Universiteit. Wapenfeiten in de universiteitsraad: Chinese campus tegengehouden; extra geld voor kleinschaliger onderwijs. Voorzitter van DWARS. Lid van de steunfractie van GroenLinks waar hij studentenzaken en het vliegveld Eelde doet.
Politiek talent. Zelfverzekerd en rustig. Idealistisch. Gedreven. Onderzoekend.

Hier staat Jasper voor
Zal de linkse opvatting van vrijheid met hand en tand verdedigen. Te veel mensen kampen met langdurige armoede en schulden. Hoewel we rijker worden, wordt deze rijkdom nog altijd oneerlijk verdeeld. Jasper wil dat de gemeente strenger gaat handhaven bij de verhuur door pandjesbazen; huisjesmelkers moeten hard worden aangepakt. De gemeente ondersteunt haar inwoners, waaronder studenten, bij het halen van hun recht bij onterechte huurverhogingen en te hoge huren. Studentenkamers moeten snel verduurzaamd worden, dit doen we door middel van gebouw gebonden financiering. Vindt het belangrijk dat de nieuwe gemeente niet te veel gericht is op de stad. Leefbaarheid van Groningse dorpen is een belangrijk onderwerp, ook voor de stad!

Wetenswaardigheden
Films, festivals en bandjes in het Groninger Forum en Vera. Lezen non-fictie. Veel fietsen, marathon in New York, maar eigenlijk liever voetballen of basketballen in het plantsoen.