Benni Leemhuis

Kandidaat plek 3

“Een gezonde stad betekent meer ruimte voor fietsers en het openbaar vervoer.”

Benni (46) is vice-fractievoorzitter en historicus. Hij woont in de Korrewegwijk. Benni is kandidaat op plek 3.

Stadjer met Zwitserse roots: Benni is een geboren en getogen Stadjer maar met een internationale blik: zo heeft hij in zijn jeugd vier jaar in Egypte gewoond en is zijn moeder Zwitserse. Benni ging naar school in Haren (Maartenscollege) en studeerde daarna Geschiedenis aan de RUG. Hij spreekt naast Nederlands ook Engels, Frans, Duits, Zwitserduits en een beetje Arabisch. Benni bekleedde diverse functies binnen de universitaire politiek, was secretaris Stichting stedenband Groningen-San Carlos, heeft gewerkt voor gemeente Groningen en als leraar geschiedenis.

Benni heeft al bijna twee periodes in de raad achter de rug, en is momenteel vice-fractievoorzitter. Heel weloverwogen en helder. Genuanceerd. Strategisch inzicht. Groot netwerk.

Waar Benni voor staat

Een gezonde stad: een groene gemeente met schone lucht en meer ruimte voor fietsers en het openbaar vervoer. Dat betekent minder autoverkeer en meer fietsparkeerplaatsen. Autoverkeer tussen de wijken zou zoveel mogelijk via de ringweg moeten plaatsvinden. Door de stad in sectoren te verdelen, ontstaat ruimte voor fietsers en voetgangers. Met een dergelijk verkeerscirculatieplan 2.0 wordt het autoverkeer dat de stad ingaat, beperkt.

Op dit moment is de luchtkwaliteit in Groningen nog relatief goed, maar met name rond grote verkeersaders voldoet de lucht niet aan de normen van de wereldgezondheidsorganisatie. Daarom zou er binnen de ringweg naast het verkeerscirculatieplan ook een milieuzone moeten worden ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te kunnen weren.

Ook moet er flink geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer. Een tramverbinding kan de stad in zijn geheel goed bereikbaar houden met het OV, door het hoofdstation te verbinden met bijvoorbeeld Zernike, het UMCG en de P+R terreinen. Ook moet er worden ingezet op een snellere spoorverbinding naar Leeuwarden en hogesnelheidslijnen naar de Randstad en naar Bremen en verder naar Hamburg en Berlijn.

Wetenswaardigheden
Benni gaat graag per trein op vakantie in Europa. Hij houdt van koken, stripboeken lezen en van fietsen met mooi weer. Volgens Benni is niet alle na-oorlogse architectuur lelijk.
Benni woont al vele decennia in de Korrewegwijk. Hij is getrouwd en heeft twee zoons van 6 en 4. Uiteraard heeft hij een bakfiets.